mandag 25. oktober 2010

Måneskinn i oktober

Har hatt noen netter på måneskinnjakt i helga. Det har vert snø på bakken, så det har ikke manglet på lys om nettene. Vet ikke om det er det som holder mange av dyra borte fra bøen på kvelden, men det er ihvertfall først etter midnatt at de fleste har kommet utpå. Vanligvis kommer de i skumringen. Det var frost, og skare - så smyging var ikke så lett. Natt til søndag var mye av snøen smeltet i "lavlandet", slik at det var mulig å lure seg innpå 7-8 dyr som var ute på bøen og beitet. Ett par av dyra passerte meg på ca 30-40 meter - en voksen kolle og en 1,5-åring. Den siste ble tatt. Akkuratt da jeg skulle trå frem - ikke mer en 5-10 minutt etter skuddet - kom det et kraftig brunstbrøl fra bøkanten. Jeg kikket frem fra skjulet jeg var bak, og fikk se en DIGER bukk komme utpå. Pumpa fikk litt trim da kan du si. Den hadde et par brøl etter at den var kommet på bøen også, og jeg var bare på 50-60 meters avstand - det var fullmåne og snø, nesten like lyst som midt på dagen. Det var en heftig opplevelse. Forsøkte å ringe Lassa, som lå i bilen og sov!!!. Dette måtte han jo få med seg, men det var jo helt umulig å få kontakt. Når han endelig våknet av seg selv, fikk han akkurat med seg rumpene på dyra som gikk inn i skogen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar