lørdag 18. august 2012

Bukkejakt

Jeg var noen turer i terrenget før bukkejakta startet, for å se hvor det kunne være noen spennende bukker å gå etter den 10. august. Traff på en 5-takker, som jeg la ut litt film om på Facebook, og som jeg da bestemte meg for å lokke på første morgenen.

Var på plass litt over kl fem om morgenen. Det var litt trekk i fra nord, og jeg fulgte med i den retning hvor jeg sist hadde sett bukken. Ventet en halvtimes-tid før jeg begynte å lokke litt forsiktig. Det var så mye plagsom knott, og jeg begynte å bli litt utålmodig. Tenkte derfor å bevege meg litt, for å bli kvitt plageåndene. Hadde vel bare gått 5 meter, før jeg ser en bukk komme fra motsatt retning av der jeg hadde fokus! Dette var ikke
5-takkeren jeg var ute etter, men en 6-takker jeg ikke hadde sett tidligere. Det var bare å takke og bukke :-)


Ble med Lassa ut en ettermiddagen noen dager senere, for å se etter
5-takkeren.  Etter en stund kom vi over den et lite stykke ut i terrenget. Den hadde lagt seg i lyngen. Vi forsøkte å snike oss litt nærmere, men det var ikke så lett når bakken var helt tørr og det var blikk stille. I mellomtiden forsvant bukken, og da var det ikke annet å gjøre enn å gå tilbake til bøen og håpe at den dukker opp der. Etter litt venting forsøkte vi oss med litt lokking, og resten av historien kan du se i filmen under.

2 kommentarer:

  1. Trevligt att se dina inlägg igen. GRATTIS till bocken. Spännande video du gjort. Mycket snyggt. Nu kunde jag även se förra inläggets film. Fungerade bra nu. Även den väldigt fin. Du gör superbra filmer..

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig hilsen Lindsjø :)

    SvarSlett